پیاده سازی سامانه تماس اضطراری بر روی "ریرا" تا شهریورماه


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 91238
در دومین جلسه پیگیری پیاده سازی سامانه تماس اضطراری (E-Call) اعلام شد ایران خودرو ، پلتفرم خودروی متصل بر روی یک نمونه خودروی "تارا" به صورت پایلوت همراه با قابلیت تماس اضطراری (E-Call) توسط این شرکت پیاده سازی شده است.


با توجه به لزوم نقش آفرینی و تعامل تمامی ذی‌نفعان مرتبط در پیاده سازی سامانه تماس اضطراری (E-Call) و اهمیت ایجاد زیرساخت مخابراتی جهت برقراری ارتباط دو طرفه متشکل از صوت و داده، دومین جلسه پیگیری پیاده سازی این سامانه بر روی خودروهای شرکت ایران خودرو در محل ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان حمل و نقل و فضایی برگزار شد.
در این جلسه که نمایندگان گروه خودروسازی ایران‌خودرو، اپراتورهای همراه اول و ایرانسل، سازمان امداد و نجات هلال احمر و گروه امداد خودرو ایران حضور داشتند، به هم اندیشی و تبیین وظایف هر یک از سازمان‌های ذی‌ربط در خصوص پیاده سازی سامانه تماس اضطراری (E-Call) پرداخته شد.
در این جلسه مطرح شد که از سوی شرکت ایران خودرو پلتفرم خودروی متصل بر روی یک نمونه خودروی "تارا" به صورت پایلوت همراه با قابلیت تماس اضطراری(E-Call) توسط شرکت ایران خودرو پیاده سازی شده است.
این پلتفرم با همکاری جهاد دانشگاهی شریف توسعه داده شده و تست بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن از جمله قابلیت امداد برخط (B- Call) در ارتباط با مرکز امداد خودروی ایران با موفقیت انجام شده است. در زمینه سخت افزار پلتفرم، استاندارد R144 در مرکز ایتراک (شرکت آزمایش و تحقیقات قطعات و مجموعه های خودرو) در حال انجام است.
در ارتباط با زیرساخت مخابراتی سامانه تماس اضطراری (E-Call) ، یکی از مشکلات موجود، ارتباط End to End در هنگام تماس چه در حالت با سیمکارت و چه بدون آن با شماره 112 است. در این حالت، زیرساخت مخابراتی باید توانایی برقراری ارتباط صوتی و تبادل داده را به صورت همزمان داشته باشد. در حال حاضر این زیرساخت در کشور وجود ندارد.
همچنین نماینده شرکت همراه اول مواردی نیز در این نشست در خصوص بحث امنیت ارتباطات سامانه (E-Call)بیان و در خصوص وجود سیمکارت در دیوایس مربوط و داشتن IME معتبر همراه آن تاکید داشتند.
همچنین نماینده شرکت ایرانسل ضمن اعلام انجام تست‌های اولیه در این شرکت در زمینه برقراری زیرساخت ارتباطی سامانه (E-Call)همکاری تمامی ذی‌نفعان این حوزه را یکی از ملزومات اجرای این پروژه دانستند.
در این نشست همچنین نماینده مرکز امداد و نجات سازمان هلال احمر، ارسال موقعیت دقیق حادثه در تماس‌های (E-Call) را برای این سازمان مهم ارزیابی کرده و تاکید کردند باید ترتیبی اتخاذ شود تا محل دقیق حادثه به همراه اطلاعات تکمیلی از طرف سامانه e-call نصب شده بر روی خودرو به این سازمان ارسال شود.
در این جلسه مقرر شد در گام نخست، ظرف مدت یک هفته جلسه‌ای بین اپراتورهای همراه اول و مرکز امداد و نجات سازمان هلال احمر تشکیل و در خصوص تجهیز دو مرکز به InBand Modem جهت تبادل داده و برقراری ارتباط صوتی دوطرفه به عنوان زیرساخت پیاده سازی سامانه تماس اضطراری برگزار شود.
همچنین اپراتور همراه اول متعهد به سرمایه‌گذاری و تجهیز مرکز امداد و نجات استان البرز و اپراتور ایرانسل متعهد به سرمایه‌گذاری و تجهیز مرکز امداد و نجات استان سمنان به InBand Modem به منظور انجام تست‌های پایلوت سامانه (E-Call) شدند.
با سرمایه‌گذاری انجام شده توسط اپراتورها، گروه صنعتی ایران خودرو نیز متعهد به راه اندازی خط تولید انبوه سامانه (E-Call)بر روی خودرو "ریرا" تا شهریور ماه سال جاری می‌شود.
مقرر شد تا یک ماه آینده زیرساخت تست فنی به اتمام رسیده و در مراحل بعد، ابعاد و مشخصات فنی سامانه ضمن ارسال به سازمان تنظیم مقررات رادیویی جهت بررسی، توسط معاونت حمل و نقل وزارت صمت به اطلاع وزیر صمت برسد.

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/ZEnw
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته